søndag 5. september 2010

Herlig søndagstur :D

etter frokosten idag tidlig, så pakket vi sekkene, å dro på fjelltur ikke så langt hjemmefra, å det er en knallhard tur opp, men vel verdt det når vi kommer opp :)
DEN nydelige utsikten, å det var blå himmel og sol, å knapt et vindpust, kunne ikke ha blitt bedre :D
Da vi var ferdig å spise på toppen å trodde vi skulle få en lettere sekk på vei ned, så samlet eldstemann det han kom over av fine steiner, så sekken på nedturen, var blytung selv for de tøffeste gutta som var med på turen :D
Jeg samlet sammen endel hvitmose, som jeg skal bruke å plante Hoya stikingene jeg fikk i :D Etter tips fra en Hoya-samler :)
Han anbefalte:

"Å rote hoya er ikke så vanskelig egentlig.
Jeg setter de rett i jord som er en blanding av vanlig blomsterjord (LOG) litt lekakuler , litt perlite og masse hvitmose som jeg plukker selv i ei myr på åsen. Har jeg litt orkidejord blander jeg i det også. Poenget er å få en porøs jord som tar i mot vann og gir fra seg vann.
Jeg setter stikkingen rett i jorda og så har jeg de i et mini veksthus eller tar en plastpose over.
En avklipt brusflaske fungerer også godt. Husk å luft lit hver dag slik at det ikke blir for rått inne der.
De bruker å rote seg etter ei uke eller tre."











Ingen kommentarer: