lørdag 7. juli 2012

Starter med regnvannings anlegget til drivhuset, urte- og grønnsakshagen :)

Ja da skal vi igang med regnvanns samler anlegget til urtehagen og grønnsakshagen vår :) Skal bli spennende å se hvordan det blir. Vi har fått tak i en 1000 l IBC tank, som vi skal plassere oppå flere paller som er spikret sammen, så  tanken kommer høyere opp, å vannet får fall ned til hagene og drivhuset. Fra denne tanken skal det være slanger og/eller rør som fører vannet dit det skal, skal komme med bilder etterhvert som prosjektet kommer igang.


Har også kjøpt en digital vanningstimer fra Gardena, for store hager som gjør det enkelt å vanne :) Den ser kjempegrei ut, så håper den er det også. Det kan kobles inntil 4 vanningsventiler på den, og den kan spare innstillingene under strømbrudd ved hjelp av et batteri, og den har opptil 3 programmer pr vanningsventil.








Håper det funker bra. Jeg sitter nå å tegner opp hvordan vanningsanlegget skal se ut, å så kommer mannen min snart hjem, å skal overføre det til hvilke rør som må handles inn :)
Gleder meg veldig til å få dette opp å gå. Eneste "problemet" som jeg ikke hadde tenkt på, var at vi kan ikke samle vannet opp fra drivhuset, som jeg først tenkte, da tanken komme rtil å stå mye høyere enn drivhuset for å få fall, å vi kan ikke samle vann fra taket på huset, for vi har eternitt på taket, å det vil jeg ihvertfall ikke ha i vannet, taket skal skiftes nå iår, eller neste år, men først må vi bli ferdige med garasjene, og siste rest som gjenstår inne, før det lar seg gjøre.

Jeg holder også på å klekke ut en plan på hvordan jeg vil at fiberduken til grønnsakskassene skal festes, å skal komme med bidler av det også etterhvert, er litt sløv med bildene for tiden, men det er av den enkle grunn at jeg ikke syns det er mye å ta bilde av akuratt nå, det ser ut som en STOR byggeplass... Å når man har 4 barn løpende rundt på en stor gjørmete byggeplass, når det regner non stop hver dag, så merkes det både på skitne unger, ekstra klesvask, å DET med gjørme i byslag, og ved terasseinnganen i stuen.. Så her er det nok å gjøre både ute og inne akuratt nå :)
Skal bli deilig å få bort den sorpen som er ute nå, å få vanlig tun og hage igjen, det nærmer seg, heldigvis.

Vi har foresten også revet skuret der vi skal ha stor trapp ned til hagedammen vår, hagedammen er ferdig skissert, og det er kun å få ferdig andre prosjekter som er i veien for å starte med det nå, men uansett om jeg rekker å starte på dammen iår, så blir den ikke ferdig før neste år, pga der skal jeg gå med tonnesvis med stein istedetfor mold som jeg har gjort nå. Å jeg skal støpe, støpe å støpe.....Vil ikke avsløre hvordan det skal bli nå, men det er ihvertfall ferdig bestemt, å det er laget handleliste på duk, underlagsduk, steiner, sement osv, så skal hentes hjem så snart vi skal igang :)
Vi fikk tips om å bruke en duk, istedetfor å kun støpe som vi tenkte på til å begynne med, og ha topcoat, eller undervanns epoxy over.
Vi skal forsøke å få den delen der det skal være vannliljer, til å bli under 20 cm, men viss vi ikke får det til, må vi søke til kommunen, å gjerde inn dammen, å det ønsker vi ikke, vi skal forsøke å ha den som en naturlig dam, til det naturlige livet i hagen, å da uten inngjerding rundt, og med grunt vann.
Vi skal også lage en overnattingsplass til frosker o.l på land, i strandkanten som det også allerede er handlet inn til, som dere skal få se trinn for trinn etterhvert som vi er igang :D








2 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Dette blir spennende å følge med på!
Alltid gøy med noe nytt!

Ha en fortsatt fin søndag! klem

Anonym sa...

Hei!
Dette vert spennande. Kor får du tak i vanntanken?