mandag 1. juni 2009

Til angrep mot maurene !!!!

Etter å ha anlagt urtehage inntil garasjen og terassen, så ble vi obs på at det fantes en mengde med maur her, å da snakker vi om MENGDE altså..... Fra de to ytterpunktene jeg har funnet de på, så strekker bolet deres seg på hele 10 METER !!!! :O
Kan godt være at det er enda lengre også, men det er det vi har avdekket, ved å flytte på planter osv, å så bor de selfølgelig med hovedtyngden midt i jordbæråkeren vår, der vi skal gå å kose oss :/
Men etter at jeg spurte på et hageforum om hvorfor Rivers Early trærne mine var fulle av bladlus, å fikk til svar at maurene farmer bladlusene, av alle ting... Hørtes ut som om det var tatt ut av en film for meg, så dum er jeg når det kommer til hage...:/

Sukkermaurene holder kolonier med bladlus som "melkekuer" og henter sukkerdråper fra dem. For å få mest mulig sukker så passer mauren godt på bladlusene "sine" og planter små lus på nye steder på planten... dette var svaret jeg fikk, å dette har vært en plage i flere år på mine trær, hadde aldri i min villeste fantasi kommet på at det kunne være svaret, å at de i hele tatt hadde noen sammenheng med hverandre har jeg heller aldri kommet på, ikke engang etter å ha sett en mengde med maur også i treet...

jeg trodde bare de var på utkikk etter mat...;D

Men nå er oppskriften på en blanding av vaniljesukker og bakepulver prøvd, jeg brukte så å si en boks av hver, så får vi se om de går på den..

Toerien var at de drar det med seg ned i bolet så flere eksploderer. De var helt ville med det pga vaniljeduften. Å de krelte overalt, når vi drysste det utover, tror aldri jeg noen gang har sett sååå mange maur samtidig...noengang!!!

Får søren meg håpe at de forsvinner :/

Her dagens bilder av en enslig maur på tur på peon knoppen min, der har jeg sett en eneste hver eneste dag, har nok skumle hensikter den også da, jeg som har tatt de for å være veldig enkle individer, går ikke på den mer nå nei !!!!


Å så et bilde av noen av gangene deres, overdrysset med pulver, skulle jo tatt bilde med en gang når det var helt svart, pga hele pulveret ble dekket med maur, men da jeg kom ut igjen med kameraet var flere av de kommet seg ned igjen i gangene, forhåpentligvis med en mengde med pulver, så de forsvinner hele bunten !!!!




Ingen kommentarer: