onsdag 6. oktober 2010

Vi har startet et urtelag idag

Idag fikk jeg boken:

Ville planter til mat og glede (urter, grønnsaksplanter og andre nyttevekster i nærmiljøet)

Den var full av tips og ideer til innhøsting, bruk, oppskrifter osv :D GLEDER meg til å komme hjem fra jobb ikveld, å sette meg ned med den :D

Ved komfyren min, lett tilgjengelig :)

Mynte.

Timian, sitrontimian, oregano.

Spansk kjørvel, ulike oregano, lavendel(nedklipt), fransk estragon.

Kjørvel, Hot and spicy oregano.

Markjordbær :)

urtehagen min :)

Kongslys, lave.

Blodtopp, fransk lavendel.

Jordskokk.

Eplemynte?

Ja idag har jeg vært med å starte et urtelag her :D Det heter Fjord og strand urtelag, å vi skal ha foredrag om ulike urte temaer, ha hagebesøk, reise på turer, å lære om bruk av urter :)
Jeg gleder meg veldig!!! Akuratt nå har vi startet med å invitere medlemmer, så skal vi om en stund sette oss ned, å lage til første møte :D

Jeg har jo en 80 kvm stor urtehage selv, som trenger mye mer urter, å jeg kan bruke noen av de, mens noen kan jeg ikke med enda, så nå kan vi lære av hverandre :)

Siden jeg er inne på urte temaet nå, så kan jeg like godt ta med noen urte tips :)

Nå er jo tiden for innhøsting av urter, men akuratt når du skal gjøre det er vanskelig å si, pga det kommer ann på klimatiske forhold, og hvilke deler av planten du skal høste. hvis du skal høste blad og stilker, gjør du det på en varm og tørr formiddag, og husk å ikke høste for mange urter om gangen!
Frø høstes så snart det er modent, eller litt før hvis det har lett for å falle av, som feks karvefrø. du kan henge stilkene med frø opp-ned og legger et gammelt laken under. legg frø som er "tresket" utover på et brett/bord e.l. til ettertørking.
Noen av røttene kan også brukes, å da skjærer vi de største røttene i skiver, i passe lengder. De må tørkes ganske lenge, og snus innimellom. I fuktig vær kan vi tørke røttene i stekeovn ved svak varme, og da må ovnsdøren stå på gløtt, men vanligvis bruker vi ikke stekeovn til tørking.

Du kan fryse ned urter i egne fryseposer, evt bokser. Da hakker du bare opp urtene i små biter, fryser de i merkede, med navn og årstall, bokser/poser, å etter en liten stund (kanskje 1 time, halvannen) går du ut å rister litt på de igjen så de ikke fryser sammen til en stor klump.
Da har du gode urter som du kan bruke hele året, å du slipper å kjøpe hjem de som er på butikken, som ofte ikke klarer seg særlig lenge.

Du kan også fryse urter i vann i isbitformer, å da har du terninger med"urtebuljong", som du kan ha rett oppi grytene når du skal lage mat. frys masse av de urtene du bruker mest :)

Urtene kan også tørkes ved at du bunter de sammen, å har en strikk nederst, å henger de opp ned til tørking, det har jeg gjort endel av nå. Når de er tørket hakkes de opp, å has i tette merkede bokser. De kan også tørkes i stekeovnen

Her har jeg listet opp noen:'
Persille, kjørvel, fennikel, purre, gressløk, dill, grønnkål, selleri, løpstikkeblad, karvekål, brennesle, melde, og spinat,

Kan ta med noen grønnsaker også: passe store porsjoner av mangold, stangselleri, og brokkolistilker ca 5 cm, forvelles og fryses.
jordskokker legges i melkekartonger, og forvellingsvannet helles over.

for å få god grønnsaksbuljong trenger du rikelig med stilk og blad av:
rotpersille, purre, selleri og rødbete, og ikke glem en kvast krydderurter med bl.a løpstikke.
En kopp varm grønnsaksbuljong om kvelden smaker godt :)

BOUQUET GARNI:
Sent på høsten, henter vi frem tørkede bunter med urter og frø, ribber stenglene for blad og legger de til side. Så blander vi bladene fra ulike urter, og maler de fint på hurtigmikseren, så siles blandingen for å fjerne tynne stilker. Blandingen kan oppbevares på merkede krukker og glass.
Alle stilker og alt annet som blir til overs, puttes oppi en suppeterrin med lokk, som kan stå på kjøkkenbenken, lett tilgjengelig (jeg har min ved komfyren). Det er lettere å ta en neve med disse stilkene, enn å lage de forseggjorte krydderkvastene:Bouquet garni.

Jeg er ikke så flink med å lage til blandinger når det står litt av alle slags urter, jeg er ikke så godt vant til urtene enda at jeg klarer å sette de riktig sammen, så jeg syns det er lettere nå i begynnelsen, å få listet opp nøyaktig hva som passer sammen, så om dere er som meg på det området, kommer det noen tips her, fra en bok som jeg syns er kjempegod på urter:

ALLROUND blandingskrydder:
1.Russisk estragon og løpstikke, tørkede blad eller frø.
2.Fransk estragon, sitronmelisse og sar.
3.Persille, selleri, sar og sitronmelisse elelr sitrontimian.
4.Like deler salvie, timian, merian, basilikum, sitronmelisse og det dobbelte av sellerifrø og tørket persille.

TOMATkrydder:
1.Basilikum, bergmynte, merian, timian og sar.
2.Bergmynte, karsefrø, bjørnerot og timian

FISKEkrydder:
1.Sitronmelisse, basilikum og fennikel
2.Spansk kjørvel, løpstikke, selleri og koriander.

GRYTERETTER:
Merian, timian, oregano, estragon (fransk eller russisk) og basilikum.

TOMATkrydder:
1.basilikum, bergmynte, merian, timian og sar
2.Bergmynte, karsefrø, bjørnerot og timian


Krydder til SUPPEPOSER, SAUSER og FERDIGMAT:
Alle tyr av og til til suppeposer og ferdiglaget mat, og da setter det ekstra god smak å ha litt friske eller tørkede krydderurter som gir retten en god, og variert smak, som feks tomatkrydder til tomatretter og pizza. fiskekrydderet til fiskesuppeposer og fiskeretter. og ikke glem det lille grønne drysset til ferdiglaget mat og på potetene.
Står urtene lett tilgjengelig er det lett å få en god vane til å få en mer hjemmelaget smak på den kjøpte maten.
SENNEP:
1 ss malte eller knuste sennepsfrø, evt tørrsennep, tilsettes:
1 rå eggeplomme,
1 kokt eggeplomme,
1 ts estragoneddik og olje til passe konsistens.

Oppbevares i kjøleskapet. Denne gleder jeg meg til å teste på min mann :)

Men det kjekkeste er jo å lage sine egne krydderblandinger, men dette er tips til oppstarten, til man blir tryggere på hva som kan brukes, og hvordan, å kanskje litt om hva som passer til hva, så har man en "plattform" til å begynne på ihvertfall :)
LYKKE TIL !!!!

Har du noen gode urte tips, eller oppskrifter, så setter jeg pris på å få høre om de, alltid spennende å lære noe nytt :)



Ingen kommentarer: