torsdag 16. juli 2009

Da var huset oppe :)

Igår klarte vi 3 av 4 vegger, å male den ene veggen, idag har vi gjort ferdig den siste veggen, å så snart min mann kommer hjem nå, så skal vi lage en dør, å da mangler vi kun gulv og tak.
Jeg skal male alle veggene innvendig så det ikke kommer blodmidd i veggene, det skal være vaskbare flater overalt så jeg en gang i året kan desifisere hele huset med virkon-s.
Det leste jeg at var smart på denen siden :
http://home.c2i.net/finnmarkhona/honsehold.htm

Jeg har aldri hatt høns før, å vet derfor ikke hva som skal å bør gjøres, så jeg holder meg til denne rengjøringsplanen, her er det som jg gjør, tatt fra denne siden:

Stell og rengjøring

Hver dag:
Det er greit å gjøre det daglige stellet så lett at naboen kanskje ser det likt å passe hønsene mens du er på ferie.

-Skrap brettet under vaglene rent og strø med sand. Skraper bort «klatter» som har forvillet seg litt rundt omkring. For å unngå lukt kan du ha avføringen i en bøtte med tett lokk.
-Fyller opp for og vannbeholderne.
-Samle egg inn.
-Gi kjøkkenavfall hvis du har til overs.

En gang i uken:
-Vannbeholdere event forbeholdere vaskes og desinfiseres i klor eller annet desinfisernde middel. Husk skyll godt!
-Sandbadet gjøres rent for flis, fjær, halm og alt som måtte ha forvillet seg dit.
-En gang i uken event hver 14 dag. Skift bunnlaget på gulvet i hønsehuset.
-Se etter i rugekassene. Gjør rent/skift på hvis nødvendig.
-Fjern vissent grønt og avfall i hønsegården.

Årlig:
Alt i hønsehuset gjøres rent.
Rugekasser, vagler m.m. renses og vaskes i Virkon S. (Virkon S er ganske effektiv mot både virus og bakterier)
Det øverste laget i hønsegården graves ut, og det legges et nytt lag grus, sand eller halm. Kan gjøres oftere, spesielt halmen kan fort bli nedtrampet.

Ingen kommentarer: