onsdag 15. juli 2009

Har begynt på vintermaten til hønsene idag, å det tok TID !!

Her er den for veiledningen jeg likte best av alt jeg fant på nettet:
http://www.nordligard.net/h_for.htm

Jeg har valgt å følge denne fra punkt til prikke, så idag har jeg laget klar bløtfor til vinteren, å fryst ned, her er hvordan de beskrev det på siden :)

Bløtfòr:
Spør i butikken din om du kan få frukt og grønnsaker som skal kastes, eller snakk med venner og familie om å ta vare på avskjær til deg. Mugg må ikke forekomme, det kan ta livet av hønene.

Jeg kutter opp alt mulig frukt og grønnsaker koker jeg det med minst mulig vann til jeg kan mose det til grøt. Denne massen fruser jeg i plastposer i passe dags porsjoner. Hver kveld tar jeg en pose ut av fryseren. Om morgenen tilsetter det jeg måtte ha av rester: saus, suppe, fisk og kjøtt, bare ikke alt for sterkt krydret mat. Deretter har jeg i omtrent samme mengde tørt brød, så heller jeg kokende vann over, lar det stå noen minutter og rører godt.
Denne varme grøten gir jeg hønene hver morgen i vinterhalvåret. De aller fleste hønene elsker det, skålene er tomme og ”skrapet” neste gang jeg er ute. Kyllingene storkoser seg også når bløtfôret blir servert.

Bløtfòr får hønene nå resten av livet. Om sommeren bytter jeg det ut med raspete grønnsaker eller eple/ salat/ nyskåret plenklipp eller andre matrester. Da får de også gjerne knust mais og korn på bakken slik at de må plukke.




Brødene er delt i to, å blir fryst ned i dagsporsjoner :)

Her er alle brødene, som skal deles opp i biter, å salaten skal kokes sammen med det andre.


Blandingen blir porsjonert ut i dagsporsjoner, til hønsene, å så fryst ned, så skal jeg hente opp en pose, hver kveld i vinter, blande den med brød om morgonen, å helle kokende vann over, håper de elsker det :)

Jeg klarte ikke å mose det med hånd, så jeg kjørte alt i food prosessoren, vet ikke om det var det som var ment, men nå får de det hvertfall i seg :)

Her er alt kokt, å er klar til å bli most.

Klar til kok, alt isammen.

Her er en kjele klar til kok, bollen ved siden av skal på etterpå.


Idag hentet vi frukt og brød, fra en lokal butikk her, jeg delte de opp i biter, kastet alle som det var mugg på, å samlet alt i kjelen, klar til å kokes.

Ingen kommentarer: