søndag 16. mai 2010

Jeg drømmer om en romantisk hage.....


DET er min drøm, en romantisk hage, cottage garden, eller oldemors hage :) Eller rett å slett en fin blanding av dette, jeg har en god begynnelse med at det er gamle(inntil 10 år da men..kremt...gammel og gammel...)frukttrær, å nå forsøker jeg å starte med å samle inn oldemors stauder og andre planter og busker som er i den stilen om jeg liker rett å slett, ikke sikkert at alle er planter som var på oldemors tid da, men forsøker så godt jeg kan, å supplerer litt av de jeg liker :D

Skal også lage bed på den måten som er beskrevet i mange blader og bøker om hage, at man istedet for å plante en av hver plante, samler flere like, i grupper, å forsøker å holde det i samme fargenyanser, da blir det flottere å se på, så jeg håper jeg får til det :)

Elementer som hører til en romantisk hage er:
-oldemors stauder
-gammeldagse/historiske roser med duft
-myke overganger, gjerne tier som går i buer, og ikke i rette linjer
-hvitt stakittgjerde
-hvite hagemøbler
-gamle epletrær
-å ikke glem å la klematis og enkelte roser få klatre i de gamle epletrærne :)
-syriner hører hjemme i en hage med romantisk stil
-duftskjærsminer
-bærbusker er et "must"


En rose som tåler en regnskur, har duft og det litt gammeldagse utseende, er Louise Odier, eller Sigrid Undset rosen som den ogå kalles, å den har jeg allerede i hagen min, men jeg har bare en enda :) kanskje jeg skulle lage hekk av den. Plant den luftig og langt bort fra husveggen er rådet om er omtalt i VG`s hagebilag, der jeg har hentet flere av tipsene fra :)

Her er bilder av rosen :)

Flere tips som stod der, å som jeg har bruk for selv, å derfor tar jeg de med her, å jeg finner de igjen er:

-det aller fineste er å la klatreplantene klatre i trær og på gjerder, før enn stativer.
-rosebusker som dufter, syriner og duftskjærsmin kaper den romantiske hagen
-når du skal planlegge et nytt bed, unngå å kjøpe en plante av hver sort, prøv istedet med 3 til 5 stauder av samme sort og plant i grupper. Da vil bedet ditt ynes å bli mye vakrere på mye kortere tid.
-ikke klipp staudene tilbake, la de få tå uklippet gjennom vinteren. De klarer seg bedre da, å dessuten blir de fin vinterpynt i hagen, når staudene dekkes av rim.
-et bord eller en stol under et tre eller en busk, og du har et trivelig midtpunkt i hagen som gjør den langt mer innbydene å sette seg ned i.
-for mye plast og betong har ikke noe i den romantiske hagen å gjøre, men det har derimot tre og natur stein, det paser kjempegodt inn.
-plant et eller flere frukttrær, en hage der det blåser mye vil bli lunere, og når det er som varmest på sommeren, finnes det ikke noe bedre enn å tilbringe tiden under et tre som kaster skygge.dessuten er det ingenting om å høste egen frukt.
-bærbuker er ogå et must i en romantisk, gammeldags hage.

Tips til planter om passer inn er:

-Martagonliljen.
-riddersporer, de kan nesten bli for høye noen ganger, men riktig romantisk blir det når de støtter sseg til et hvitt stakittgjerde, finnes i mange farger, å nå ogå i orter som ikke blir så høye.
-peon, de trenger støtte, særlig de med doble blomster, de passer best om de får vokse der det er mye sol, hvis du kal plante flere pioner i samme bed, må de stå 1,5 m fra hverandre.
-revebjelle, blomstene er som regel purpurrøde, men kan også være hvite eller rosa.

Sommerblomsster som passer godt er:
-fuchsia
-pelargonium, dronning ingrid og mårbacka er to av mange, de er begge art rosa og passer perfekt i et slikt hagemiljø

La klematis og høye roser, få klatre i stolper og trær

Ingen kommentarer: