mandag 17. mai 2010

Ønskeliste som jeg skal forsøke å få tak i etterhvert utover sommeren, høsten osv

Må skrive de her, så jeg har de på en plass, disse ønskelistene jeg skriver, jeg går igjennom MENGDER med hagestoff å forssøker å finne de som kan passe inn, å derfor blir det endel, men med 20 bed underveis, så kan jeg visst bare fortsette å se hva jeg trenger :)

Skal forsøke å få tak i de etterhvert i sommer, men vil ikke gå å handle mer nå før bedene er på plass, de blir ferdige denne uken, å fra å gå fra 1 ventebed til 20 bed, så skal jeg ihvertfall få handle og bytte planter :P
Men det er jo så fantastisk moro å lage til bed, å se hvordan det blir, å ikke mint få planter fra noen, gjerne med en historie bak :)

hvit røsslyng- calluna
Irsk hedelyng rosa- daboecia "cinderella"
irsk hedelyng hvit- dabeocia "alba"
purpruhjortetrøst- eupatorium purpurea
steppelys- eremus
edelweiss-leontopodium
noen fine prydgress
steppesalvie-salvia nemorosa "May night"
blodstorkenebb-geranium angineum "Glenluce"
prestekrage- leucanthemum vulgare
svart nyserot-veratrum nigrum
veronika
julistorkenebb-geranium platypetalum
hapatica nobilis rubro plane
hepatica nobilis flore plena
purpursolhatt-echinacea purpurea
filtarve-ceratium tomentosum

hvitveis-anemona nemorosa " robinsoniana"
skogskjegg- aruncus ioicus
ormetelg-dryopteris filix-mas
flekklungeurt- pulmonaria saccarata
PARASOLLRYLLIK Achillea filipendulina

PIPEHOLURT Aristolochia macrophylla
HJERTEBLAD-ASTERS Aster cordifolius
SPISS HØSTASTERS Aster lanceolatus
BERGBLOM Bergenia
FILTARVE Cerastium tomentosum
LITEN ILDKVEDE Chaenomeles japonica
SOLVAKKERØYE Coreopsis lanceolata
HAGELERKESPORE Corydalis solida
PYNTEKORG Cosmos bipinnatus

STORGULLKORG Doronicum plantagineum
BRUN DAGLILJE Hemerocallis fulva
HAGESVEVE Hieracium aurantiacum
BLADLILJE Hosta
KLOKKEBLÅSTJERNE Hyacinthoides non-scripta
SIBIR-IRIS Iris sibirica
GULLTVETANN Lamiastrum galeobdolon
FLEKKTVETANN Lamium maculatum
HVITFRYTLE Luzula luzuloides
FORGLEMMEGEI Myosotis sylvatica
SILKEPION Paeonia lactiflora
SIBIRVALMUE Papaver nudicaule

HØSTFLOKS Phlox paniculata
VÅRFLOKS Phlox subulata (x cultorum)
PARKRAPP Poa chaixii
GUL LERKESPORE Pseudofumaria lutea
GJERDESOLHATT Rudbeckia laciniata
MOSESILDRE Saxifraga hypnoides
SKYGGESILDRE Saxifraga umbrosa
SEKSKANTBERGKNAPP Sedum sexangulare
GRAVBERGKNAPP Sedum spurium
KINASYRIN Syringa x chinensis
STORVERONIKA Veronica longifolia
AKSVERONIKA Veronica spicata
FILTKORSVED Viburnum lantana

Ønker meg ogå duftkjærmsin helt dobbel, men enkel om jeg ikke får tak i dobbel:) Kommer til å ta litt tid å få tak i alle staudene ja :)

Vil ogå holde bedene i amme farger, så skal ha flere av de i hvite, rose, og pastell farger ihvertfall, men komemr også til å ha noe blå, riddersporer, hepaticae`er, kanskje lobelia, vårkjærminne, osv

Ingen kommentarer: