tirsdag 4. mai 2010

Steinbed-hva skal jeg ha oppi her mon tro? tips?

Vi har et lite svaberg i hagen som jeg har gravd bort all jorden bak, der var det kun steinhard leire, og hardpakket and, det er jorden om er på denne tomten, nå er det gravd bort å jeg skal fylle på med skikkelig jord, men jeg lurer svært på hva jeg kal ha i dette bedet??

Siden familien her er svært glad i frukt pleier jeg alltid tenke i de baner først, så har lurt på jordbær, tyttebær, evt andre lave frukt eller bær.

men lurer litt på om jeg kanskje bare skal ha en klematis som kryper utover berget, eller bunndekkende roser kanksje?
veldig glad i oldemors hage blomster så om noen har noen gode ideer, på lave stauder, frukt eller bær, som er innen den sjangeren så etter jeg pris på det :)

Et godt tips i et steinbed er å først legge stein, deretter torvjord som holder på fuktigheten, å så et lag med næringsrik kompost og sandblandet jord, om det er nødvendig, for å få mye mark i bedet kan man legge inn små biter av planker, dette leste jeg i anssofs hage boken, så det er nok et kjempegodt råd, om jeg skal tete ut :)

1 kommentar:

Kathrine sa...

Hei! Spennende med bedet ditt:) Sånt kan ikke jeg ha, for steinbedsplanter krever minimal med næringsrik jord. Så i hagen min med fet jord, blir det da bare ugress og luking i åresvis.

Mitt tips blir ikke plantene du kan ha der, men at jorden ikke blir for næringsrik. Det er ofte problemet i steinbedshager, at de rett og slett har for mye næring i jorden og gror ned av ugress.
Ønsker deg lykke til, og ser frem til å se bilder etterhvert.
Hilsen Kathrine