onsdag 10. juni 2009

Tørking av duftplanter..

Som tidligere nevnt så er dette ikke egne erfaringer, jeg er helt nybegynner på dette feltet, så dette er ting jeg har lest meg til på nettet, funnet i bøker, eller fått fortalt av venner og bekjente. har samlet alt på denne bloggen for min egen del, for å få alt på et sted, av det som jeg selv syns er interessant, så jeg lett kan komme tilbake til det, å finne det når jeg har bruk for det. Om det er andre som også kan ha interesse for det, så er jo det bare kjekt ;-)

Plukk blad og blomster når duggen er borte. legg dem utover til tørk. havsalt og pulverisert fiolrot som kan fås kjøpt på apotek, er fiksativ og holder på duften. vi har ofte brukt tørket og raspet rot av spanks kjørvel istedetfor fiolrot. Vanlige mål er 2 deler salt til 1 del fiolrot. Velg ut de duftplanter du vil bruke, feks sammen med lavendel og roser som beholder duften uten fiksativ. En enkel potpourri er duftende rosenblad og lavendel som legges algvis med et dryss av havsalt eller fiolrot.
Forsøk å lage potpourri med andre duftplanter også, fyll påp urter til krukken er full. Tett lokk er nødvendig. la blandingen stå noen uker før det røres rundt i krukken. Er duften litt svak, tilsettes det en anelse av en eller annen aromatisk olje.
Rosenvann kan man lage selv. Ta 1 stor ts rosenessens til 1/2 liter vann.

Mormors potpourri:
Like deler duftende rosenblad, lavendelblomster og sitronduftende blad tørkes og legges i potpourrikrukken, hvorpå de dynkes med noen dråper lavendel og bergamottolje. Legg et par nellikkspirer, et stykke kanel og en ung frøkapsel av moses brennende busk (askrot) mellom lagene.
Det er morsomt å lage sine egne blandinger. feks: Abrodd (ambra), balsam (Balsamita major), blomsterert, sommerfuglbusk, dagfiol (Hesperis matronalis), duftranke, einer, etasjeblomst, gulaks, hegg, heliotrop, Hypericum pseudo-henryi, kaprifol, kattemynte, korsknapp, kvann, lavendel, legevendelrot, liljekonvall, linnea. malurt, marigress, marsfiol, mjødurt, mynte, myske, nattfiol, nellik, rosengeranium, rosmarin, ryllik, sitronmelisse, skjærsmin, spansk kjørvel, duftende tobakksplante og tunbalderbrå.

Ingen kommentarer: