onsdag 10. juni 2009

Urte oppskrifter og grønnsaks oppskrifter ;-)

Som tidligere nevnt så er dette ikke egne erfaringer, jeg er helt nybegynner på dette feltet, så dette er ting jeg har lest meg til på nettet, funnet i bøker, eller fått fortalt av venner og bekjente. har samlet alt på denne bloggen for min egen del, for å få alt på et sted, av det som jeg selv syns er interessant, så jeg lett kan komme tilbake til det, å finne det når jeg har bruk for det. Om det er andre som også kan ha interesse for det, så er jo det bare kjekt ;-)

Denne så kjempegod ut, å skal absolutt testes, neste år, når jeg har sådd pastinakk ;D:

http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Kj%C3%B8tt/Storfe/Oksefilet-med-pastinakkrem/(tid)/tyve

Å denne med:

http://www.abc-matoppskrifter.no/sider/oppskrift2202.asp

Løpstikke suppe: 4 porsjoner

1 ss margarin
3 store løk, grovhakket
2 ss finhakket løpstikke
2 ss finhakket russisk estragon
3/4 buljong
3/4 melk
pepper og salt etter smak
grønt dryss, persille eller selleri

fres løk, løpstikke og estragon over svak varme i 2 minutter. Tilsett buljong og melk. jevn suppen med 1 skive loff oppbløtt i litt av suppen. Dette er en god og lettvint hverdagssuppe de fleste liker.

Kraft av grønnsaksblader:

Hvis man har rikelig med blader av rødbete, purre, selleri, rotpersille og løpstikke, er det fristende å lage grønnsaksbuljong.
legg grønnsakbladene i en kjele og hell på vann til det såvidt dekker bladene. La det stå og småkoke et par timer. Salt etter smak. Frys kraften i melkekartonger. den er god både til supper og sauser, og kan drikkes som buljong til smørbrød.

Godpoteter: 4 porsjoner

1 ss margarin
1-2 fedd hvitløk, knust eller 2 ss finhakket hvitløkgrønt
3/4 kg poteter
1 løk
1 ss margarin
1 ss finhakket persille
1/2 ts muskat
salt
3 ss revet gul ost, evt parmesanost

variasjon: 1 ss løpstikke og russisk estragon istedenfor persille

Rør sammen hvitløk og smør og sett dette til kjøling. Skjær rå, skrelte poteter i tynne skiver med ostehøvel. Finhakk løk. Legg potetskivene lagvis i smurt gryte med løk, hvitløksmør, persille, muskat og salt. dryss over revet ost, skkjær tynne skiver av smøret og legg dette hist og her over retten. hell på en anelse vann om nødvendig. Stek potetene ca 30 min til de er gyldne i 180 C varm ovn.

Myntelemonade

1 kopp sukker
6 kopper vann
1 kopp grønnmynteblader
saften av 3 sitroner

Kok sukker og vann 20 min. Tislett mynteblad. Fjern bladene når sukkerlaken er kald og tilsett sitronsaften. Server limonaden i glass med små iskuler med innefrosset boragoblomst.

Ingen kommentarer: